torstai 9. syyskuuta 2010

Tyttökausi

Uusi työ ja uudet haasteet ovat pitäneet omat päiväni hyvin kiireisinä. Aloittaessani uuden työn tiesin sen olevan uudenlainen haaste, joka tulisi työllistämään normaalia enemmän. Mutta todellisuus olikin jotain paljon enemmän. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana pistin käytännössä kaiken uusiksi. Asioita voi tehdä monella tapaa, mutta miten asiat oli hoidettu uudessa työpaikassani aikaisemmin, ei toiminut. Kaikki toiminta oli kaoottista, kaikenlainen suunnitelmallisuus puuttui, mikä taas heijasti urheilijoiden tasoon. Isoin haaste oli luoda toimiva treeniohjelma eri-ikäisille tytöille huomioiden heidän suhteellisen alhainen lähtötaso. Olen tehnyt nousujohteisen suunnitelman seuraavalle kolmelle vuodelle, kolmantena vuonna uskoisin tyttöjen olevan valmis toteuttamaan ohjelmaa mikä vaaditaan voittaja joukkueilta.

Kauden alussa osallistuin ensimmäiseen Support Groupin kokoukseen. Valmistelin huolella esitelmän miten haluan hommaa viedä eteenpäin, vastaanotto oli hyvin positiivinen. Pidin tärkeänä, että tuon esille oman näkemykseni soudusta ja sen haasteista. Aloitin esitelmäni kysymyksellä: What is Rowing?

- Physical challange – power & endurance

- total body work

- teamwork

- competition

- discipline

- commitment

- balance & concentration

- graceful, rhythmic & elegant

- powerful, intense & aggressive

Ohjelma tulisi tavoittelemaan menestystä joka tasolla, tarkoittaa koulusoudussa 13 vuotiaista 17 vuotiaisiin. Ohjelman tavoite on kehittää yksilöitä, jotka toimivat isona ryhmänä. Voittaminen, häviäminen, tavoitteen asettelu, saavutukset ja palkinto ovat perus askeleet henkilökohtaiselle kehitykselle. ”I am responsible for the results I get…”. Se on motto, mitä yritän viedä eteenpäin; valmentajat auttavat saavuttaman asetettuja tavoitteita, mutta yksilöt tekevät sen työn.

Soutajien arvostus koulussa oli lähes nolla. Iso haaste tälle kaudelle oli nostaa soutajien arvostus ylös, positiivinen kuva soudusta lisäisi muiden oppilaiden kiinnostusta lajia kohtaan. Menestys kilpailuissa auttaisi luomaan ulkoista kuvaa positiivisemmaksi, mikä omalta osaltaan herättäisi ulkopuolisten kiinnostusta koulusta ja mahdollisuutta saada koulun ulkopuolisia sponsoreita.

Esitelmän tässä vaiheessa kohtasin monia kysymyksiä, tärkeimpänä – keinot?

- hyvät valmentajat ja hyvä valmentajakoulutus

- yhteistyö eri ryhmien kesken

- laadukas harjoittelu ja kilpaileminen

- kommunikointi eri sidosryhmien välillä

- menestyvän soutuohjelman ”ainesosat”

Viimeisen kohdan alla listasin 12 alakohtaa, jotka ovat mielestäni menestyvän soutuohjelman aineosat. Rakkaat soudun ystävät all aroud, laita kommenttina sinun mielestäsi tärkeät aineosat. Julkaisen oman listani vertailuna kommenteillesi myöhemmin.

Sain kuuntelijat taakseni, ja se tiesi mahdollisuutta kaluston uusimiseen. Kauden aikana hankimme vajaan neljä uutta pariaironelosta, yhden uuden kasin ja kahdeksan uutta yksikköä. 20 paria uusia airoja nelosiin ja kahdeksan uutta airoa kasiin. Viimeinen vanha vene lähtee vajasta ensi viikolla. Myimme kauden aikana seitsemän vanhaa pariaironelosta ja kymmenen vanhaa yksikköä.

Noilla eväillä lähdimme liikkeelle, harjoittelimme hyvin intensiivisesti jokaisessa ikäryhmässä. Viikko sitten päätimme kautemme Head of the River kisoihin. Tyttökouluja oli mukana kymmenen ja ainoastaan kuusi venekuntaa souti A-finaalissa. Valmistavat kilpailut olivat karsintaa A-finaaliin. Head of the River päivänä kilpaillaan 31 lähdössä, meillä oli venekunta mukana 30 lähdössä. 23 venekuntaa selviytyi A-finaaliin, joista yksi venekunta selviytyi voittajana maaliin. 11 muuta venekuntaa selvitti tiensä TOP 3 , elikkä palkinto pallille.

Omat fiilikseni ensimmäisen kauden jälkeen ovat hyvin positiiviset, saavutimme kauden aikana mitä tavoittelimme. Kolmen vuoden suunnitelman ensimmäinen vaihe on saavutettu, voin hyvin mielin aloittaa poikien kauden ja tavoitella toista perättäistä ykköskasin voittoa.

2 kommenttia:

J-V kirjoitti...

Enhän minä menestyvistä soutuohjelmista mitään tiedä, mutta oman lyhyen kokemukseni perusteella seuraavien puute haittaa toiminnan pyörittämistä merkittävissä määrin:

- monipuolinen, riittävä ja sopiva kalusto
- kilpailuja lähietäisyydellä
- suunnilleen samalla tasolla olevat kilpailevien seurojen joukkueet
- valmentaja(t) joilla on riittävästi aikaa
- seuratoiminnataa pyörittävät henkilöt jotka itse eivät kilpaile aktiivisesti
- sopivalla kehitystasolla oleva selkeä tavoite
- urhelijat joilla on ajankäytöllisesti mahdollisuus sitoutua harjoitteluun (ei esim. työstä tai paikkakunnasta johtuvia esteitä)
- toimiva harjoitteluympäristö (terveisiä moottoriveneisestä Pitkäsalmesta ;)
- rekrytointipooli pitkäaikaiseen toimintaan
- tekniset apuvälineet valmentajalle. Moottorivene ainakin, sen jälkeisistä leluista voidaan keskustella.
- jatkuva rahoitus juokseviin kuluihin

Tämän blogin perusteella sinulla Jani näyttäisi olevan kadehdittavan moni edellämainituista kunnossa. Onnea matkaan siis! Oikeita vastauksia odotellessa...

Anonyymi kirjoitti...

Ja se näke heti kun tule kansainvalinen kisa.