maanantai 22. kesäkuuta 2009

Autoilua

Miten kilpasoutuvenetrailerin vetäminen voi olla niin erilaista täällä Australiassa? Useita tuhansia kilometrejä Suomessa ja Euroopassa traileria vetäneenä ajattelin, ettei mitenkään! Väärin, se on todella erilaista. Yritän nyt selventää miksi...


Mennään ajassa muutama vuosi taksepäin, jolloin arvovaltaiset päättäjät muuttivat lakia koskien trailerin mittoja. Suurin muutos oli, että trailerin perän tai peräylityksen maksimietäisyys akselin keskeltä on viisi metriä. Kaikkiin vanhoihin trailereihin oli tehtävä muutoksia niin että akseleita siirrettiin taaksepäin metristä kahteen. Miten tämä vaikuttaa traileriin? Akselin siirtäminen taaksepäin kasvattaa vetoaisan alaspäin kohdistuvaa painoa. No mitä sillä sitten on väliä? Jos on kunnon auto, niin ei paljonkaan, paitsi kulutus kasvaa huomattavasti. Kuvassa olevan trailerin vetoaisan alaspäin kohdistuva paino tyhjällä trailerilla on 190kg. Suomessa vastaava luku on maksimissaan 80kg.


190kg on jo sinällään luku, joka rajoittaa huomattavasti määrää, minkälaisilla autoilla traileria saa laillisesti vetää. Esimerkiksi Mitsubishi Pajeron maksimi kilomäärä vetokoukulle on 170kg, joten Suomessa hyvin yleinen vetoauto on täysin pois suljettu vaihtoehto täällä. Toinen merkittävä asia on trailerin siirtäminen. Kyseisellä kuormalla aisan paino on noin 250kg. Tarkoittaa sitä ettei edes kahden miehen käsivoimin traileria siirretä mihinkään.

Toyota Landgruiser sallii 350kg vetokoukku painon, ja siinäkin ainoastaan 100 ja 200 sarjan autot. Vanhemmat mallit sallivat ainoastaan 170-240kg vetokoukkupainon. Suuri vetokoukku paino lisää kulutusta huomattavasti. Suomessa trailerin vetäminen ei lisää kulutusta juuri ollenkaan, koska pääasiassa traileria vedetään maantiellä. Täällä Toyotan kulutus kasvaa noin 4-5 litraa sadalla, oma autoni on turbodiesel. Vanhan pomon auto oli vastaava bensa, siinä kulutus kasvoi noin 15l sadalla. Hän pääsi parhaimmillaan yli 30l/100km. Toisaalta kulutusta lisää myöskin nopeus, maantiellä saa mennä 110km/h muun liikenteen mukana. Trailerin vetäminen ei tuo muutoksia nopeusrajoituksiin, Suomessa trailerin vetäminen tiputtaa nopeuden 80. Suuri vetokoukkupaino toisaalta vakovoittaa traileria huomattavasti, kunhan vain autosta löytyy riittävästi vääntöä pitää tasainen nopeus.

Vertailuksi yksi kuva Suomalaisesta yhdistelmästä, kuva tosin Tsekeistä. (Huomaa charmantti nuori mies oikealla!!!)


Akselin sijoittuminen hyvin taakse vaikuttaa erilaisesti myös käännyttäessä. Traileri leikkaa ison palan kadunkulmasta pois jokaisessa käännöksessä. Alkuun oli pieni tottuminen ahtaisiin kadunkulmiin, mitä täällä riittää liiaksikin. Kaikki käännökset on ennakoitava. Siinä on toinen erilaisuus Suomeen. Aina on käännyttävä sille kaistalle millä haluaa jatkaa kulman takana. Trailerin leikkeema kulma on otettava huomioon ennen risteystä ryhmittyen väärälle kaistalle. Vilkku vasemmalle, mutta valitset silti oikean kaistan jättäen vasemman kaistan tyhjäksi. Trailerin takana oleva varoituskyltti kertoo muille tienkäyttäjille oudoista käännöksistä. "Älä koskaan ohita kääntyvää traileria".

Kaikkeen tottuu, mutta kyllä se on ottanut aikansa...

2 kommenttia:

CarlosS kirjoitti...

Toinen maa muuttaminen kuulu tottuttele uuset sääntöjat. Joskus on vaikea ja joskus ei, hehe. Kun tulette takaisin seurava vuosisata varma ihmettetlette miksi trailerin akseli on niin edessä, hehe.

Terveisia

PS: Komea nuorukainen kuvassa ja Gigolo mukaan

CarlosS kirjoitti...

Halaus ja onnea 38 poika