lauantai 17. marraskuuta 2007

Soutua Brisbane joella

Aamutreenit alkavat 5:30. tosin silloin on paras mahdollinen keli soutaa. Ei ole liian kuuma, joki lähes tyyni. Pari vuotta vanhaan vajaan on mukava kuitenkin tulla. Kalusteet ovat kunnossa, boatman hoitaa heti kaikki kuntoon jos jokin menee vialle. Veneitä riittää, kahdeksikkoja vajasta löytyy yhdeksän, perämiehellisiä pariaironelosia neljä tai viisi, muutama perämiehellinen nelonen, ip kaksikoita kahdeksan ja yksiköitä pitkälle toistakymmentä. Lisäksi harjoitus yksiköitä, ja muutama harjoitusyksikkö sivutuilla.


Vajaa ja kalusteita käyttää ainoastaan yksi yksityinen poikakoulu. Kaikki toiminta tähtää pärjäämiseen koulujenvälisessä kisoissa kahdeksikolla. Sarjoja ja tasoja on monta, mutta ykköskasiin satsataan todella paljon. Valinta niin ykkös kuin muihinkin kaseihin tapahtuu yksinkertaisesti laskemalla kahden testin tulokset yhteen ja siitä rankataan kahdeksan parasta ykköskasiin ja jne. Testit ovat 2000m ergolla ja 1500m yksiköllä. Testit tehdään kolmesti kauden aikana, testien välillä valituilla kokoonpanoilla harjoitellaan pääsääntöisesti. Kerran viikossa käydään yksiköllä, kerran viikossa ip kaksikolla ja kasilla soudetaan yleensä 3 kertaa. Nämä treenit aamuisin ennen koulua. Kouluaikana iltapäivisin on kolmesti puntti/ergotreenit.

Vanhemmat ovat aktiivisesti toiminnassa mukana. Jokaisen aamutreenin jälkeen on 4-5 vanhemman ryhmä valmistanut pojille aamupalan vajalle valmiiksi. Veneet vajaan, suihkuun, kouluvaatteet päälle ja aamupalalle. Yksi äiti organosoi ja hoitaa aamupalan hankinnat, vastaa siitä, että aina on riittävän monta vanhempaa paikalla. Koulun ravintoekspertti suunnittelee tarjoiltavan aamupalan. Tosin sen laadusta urheilijalle voidaan olla montaa mieltä. Usein se sopii paremmin tällaiselle mahakkaalle valmentajalle.


Pari kuvaa vajasta sisältä, kuvissa näkyy myös valmentajaveneet ja niille tehty oma vaja.



Nousu ja laskuvedestä johtuen moottorineitä ei koskaan voi jättää veteen. Veneet lasketaan ja nostetaan jokaisessa treenissä erikseen. Jokaisen veneen pohjassa on kiinteästi pyörät, mitkä helpottavat nostoa ja laskua huomattavasti.


Brisbane joki on kaunis paikka harjoitella. Moottorivenitä löytyy moneen lähtöön, erityisesti pahoja ovat citycat-veneet. Ne kulkevat edestakaisin kuskaten niin turisteja kuin töihin kulkevia ihmisiä. Ne ovat vesibusseja, ja kaiken lisäksi ilmaisia. Ihmiset käyttävät niitä tosi paljon. Niillä on omat aikataulut ja asemat minkä välillä ne sukkuloivat jatkuvasti tehden valtavia aaltoja.

Citycat ei ole ainoa mikä tekee aaltoja...



Maisema kaupunkiin päin...



Tänä aamuna ohjelmassa oli soutumaraton, ihmettelin mitäköhän silloin tehdään. Aamulla selvisi, eväät mukaan ja mahdollisimman pitkälle. Ja mehän mentiin, takastullessa heiteltiin kysymyksiä, lähdinkö näyttämään pojille missä se Suomi oikein sijaitsee. En ollut ihan tarkkaan ymmärtänyt mihin saakka meidän kuului mennä, mentiin vähän pitkälle. Kukaan ei ole kuulemma ennen käynyt niin pitkällä, mittariin tuli oikeasti maratonin verran. Satama-altaassa liikkuikin sitten jo vähän isompia veneitä ja niistä syntyi myös vähän isompia aaltoja...

4 kommenttia:

CarlosS kirjoitti...

Kyllä soutu maa on aina soutu maa.
Lisää harjoituus kuva, pliis.
Väin Kiwi veneitta, ei ihme kun tuli niin paljon metaleitta jos kaikki on niin valmis. Hyvä Jani, terveisia

Tiina kirjoitti...

Olosuhteet ja järjestelyt kuulostaa oikein hyvälle....reeni aika pahalle. Työniloa !

Mikail kirjoitti...

Jos ihan tarkkoja ollaan, CityCatit eivät ole ilmaisia vaan kuuluvat Translinkin yhteyseen lippujärjestelmään. Eli juna&bussilippu käy myös lautoilla. Mutta se nyt olikin vain pieni sivuhuomio.

MÖRTIT: Tommi, Susanna, Roosa ja Joonas kirjoitti...

Hyvä Jani!
Näytä niille vähän suomalaista SISUA!