torstai 30. syyskuuta 2010

Urheiluhalli

Vuosi sitten kirjoittelin rakennustyömaasta, jonka läpi jouduin kulkemaan päivittäin. Nyt kun uusi poikakausi on aluillaan on tilanne muuttunut, uusi urheiluhalli toimistoineen on valmistunut ja on täydessä käytössä. Urheilutilat ovat olleet käytössä nyt parin kuukauden ajan, mutta minä pääsen vetämään ensimmäiset voima/ergo treenit ensi maanantaina milloin uusi poika kausi potkaistaan liikkeelle.

Kuvan oikeassa reunassa näkyvä matala lisäsiipi on toimistotila, missä kaikilla urheilivastaavilla on oma toimistotila.




Käytäviltä löytyy tauluja missä on kaikkien urheilulajien vuosittaiset kapteenit läpi koulun historian. Urheilussa hyvin menestyneet koulun vanhat oppilaat löytyvät niin ikään käytävien seiniltä. Alakerrasta punttisalin vierestä löytyy näyttäviä palkintokaappeja mihin on koottu huomattava määrä pokaaleita ja muita palkintoja.


Punttisali on vaikuttava, tila on moninkertainen verrattuna aikaisempaan. Tila on jaettu osiin helpottamaan valvontaa ja valmennusta. Etuosassa on pelkkä matto, missä tapahtuu keskivartaloharjoittelu ja venyttelyt. Etuosa on tarkoitettu myös uusille oppilaille, ensimmäisen vuoden voimaharjoittelijat kehittävät oman kehon avulla liikeratoja ja perusvoimatasoja. Kun taidot kehittyvät heidät ohjataan salissa eteenpäin itse punttien luokse. VOimaharjoittelu ohjelma on 15 tasoinen kehityskaari. Muistaakseni tasolla 6 aloitetaan tekemään rinnallevetoa, tasolla 8 tempausta. Ennen tasolta toiselle siirtymistä joutuu antamaan näytteen taidoistaan. Seuraava taso tuo mukanaan uusia liikkeitä, joten jos taidot eivät ole riittäviä seuraavalle tasolle jatketaan vanhalla kunnes voidaan varmasti todeta, ettei ole loukkaantumisriskiä vaativimmilla liikkeillä.



Lasiseinällä on erotettuna iso tila mistä löytyy 16 ergoa ja 16 pyörää. Uusi tila mahdollistaa nyt sujuvasti noin kolmenkymmenen pojan yhtä aikaisen harjoittamisen. Ergo treenit saavat uudenlaista potkua kun nyt ergovedon loputtua voi hypätä pyörän selkään ja tehdä kevyttä palautumista pyöräillen kunnes uusi veto alkaa :)




Viimeiseksi kuva uudenlaisesta (minä en ole ennen nähnyt) soutulaitteesta. Soutulaitteessa kädensijat liikkuvat erikseen, ja ne mahdollistavat pienen sivuttisen liikkeen, mikä omalta osalta pakottaa kontrolloimaan liikettä enemmän. Ja toisaalta sivuttainen liike mahdollistaa liikkeen viemisen hiukan pidemmälle, melkein ohi kehon. Varsinaista käyttökokemusta poikien kanssa ei vielä ole, mutta omat kokeilut olivat erittäin positiivisia. Nähtäväksi jää auttaako laite myös soutamaan lujempaa...

torstai 9. syyskuuta 2010

Tyttökausi

Uusi työ ja uudet haasteet ovat pitäneet omat päiväni hyvin kiireisinä. Aloittaessani uuden työn tiesin sen olevan uudenlainen haaste, joka tulisi työllistämään normaalia enemmän. Mutta todellisuus olikin jotain paljon enemmän. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana pistin käytännössä kaiken uusiksi. Asioita voi tehdä monella tapaa, mutta miten asiat oli hoidettu uudessa työpaikassani aikaisemmin, ei toiminut. Kaikki toiminta oli kaoottista, kaikenlainen suunnitelmallisuus puuttui, mikä taas heijasti urheilijoiden tasoon. Isoin haaste oli luoda toimiva treeniohjelma eri-ikäisille tytöille huomioiden heidän suhteellisen alhainen lähtötaso. Olen tehnyt nousujohteisen suunnitelman seuraavalle kolmelle vuodelle, kolmantena vuonna uskoisin tyttöjen olevan valmis toteuttamaan ohjelmaa mikä vaaditaan voittaja joukkueilta.

Kauden alussa osallistuin ensimmäiseen Support Groupin kokoukseen. Valmistelin huolella esitelmän miten haluan hommaa viedä eteenpäin, vastaanotto oli hyvin positiivinen. Pidin tärkeänä, että tuon esille oman näkemykseni soudusta ja sen haasteista. Aloitin esitelmäni kysymyksellä: What is Rowing?

- Physical challange – power & endurance

- total body work

- teamwork

- competition

- discipline

- commitment

- balance & concentration

- graceful, rhythmic & elegant

- powerful, intense & aggressive

Ohjelma tulisi tavoittelemaan menestystä joka tasolla, tarkoittaa koulusoudussa 13 vuotiaista 17 vuotiaisiin. Ohjelman tavoite on kehittää yksilöitä, jotka toimivat isona ryhmänä. Voittaminen, häviäminen, tavoitteen asettelu, saavutukset ja palkinto ovat perus askeleet henkilökohtaiselle kehitykselle. ”I am responsible for the results I get…”. Se on motto, mitä yritän viedä eteenpäin; valmentajat auttavat saavuttaman asetettuja tavoitteita, mutta yksilöt tekevät sen työn.

Soutajien arvostus koulussa oli lähes nolla. Iso haaste tälle kaudelle oli nostaa soutajien arvostus ylös, positiivinen kuva soudusta lisäisi muiden oppilaiden kiinnostusta lajia kohtaan. Menestys kilpailuissa auttaisi luomaan ulkoista kuvaa positiivisemmaksi, mikä omalta osaltaan herättäisi ulkopuolisten kiinnostusta koulusta ja mahdollisuutta saada koulun ulkopuolisia sponsoreita.

Esitelmän tässä vaiheessa kohtasin monia kysymyksiä, tärkeimpänä – keinot?

- hyvät valmentajat ja hyvä valmentajakoulutus

- yhteistyö eri ryhmien kesken

- laadukas harjoittelu ja kilpaileminen

- kommunikointi eri sidosryhmien välillä

- menestyvän soutuohjelman ”ainesosat”

Viimeisen kohdan alla listasin 12 alakohtaa, jotka ovat mielestäni menestyvän soutuohjelman aineosat. Rakkaat soudun ystävät all aroud, laita kommenttina sinun mielestäsi tärkeät aineosat. Julkaisen oman listani vertailuna kommenteillesi myöhemmin.

Sain kuuntelijat taakseni, ja se tiesi mahdollisuutta kaluston uusimiseen. Kauden aikana hankimme vajaan neljä uutta pariaironelosta, yhden uuden kasin ja kahdeksan uutta yksikköä. 20 paria uusia airoja nelosiin ja kahdeksan uutta airoa kasiin. Viimeinen vanha vene lähtee vajasta ensi viikolla. Myimme kauden aikana seitsemän vanhaa pariaironelosta ja kymmenen vanhaa yksikköä.

Noilla eväillä lähdimme liikkeelle, harjoittelimme hyvin intensiivisesti jokaisessa ikäryhmässä. Viikko sitten päätimme kautemme Head of the River kisoihin. Tyttökouluja oli mukana kymmenen ja ainoastaan kuusi venekuntaa souti A-finaalissa. Valmistavat kilpailut olivat karsintaa A-finaaliin. Head of the River päivänä kilpaillaan 31 lähdössä, meillä oli venekunta mukana 30 lähdössä. 23 venekuntaa selviytyi A-finaaliin, joista yksi venekunta selviytyi voittajana maaliin. 11 muuta venekuntaa selvitti tiensä TOP 3 , elikkä palkinto pallille.

Omat fiilikseni ensimmäisen kauden jälkeen ovat hyvin positiiviset, saavutimme kauden aikana mitä tavoittelimme. Kolmen vuoden suunnitelman ensimmäinen vaihe on saavutettu, voin hyvin mielin aloittaa poikien kauden ja tavoitella toista perättäistä ykköskasin voittoa.